ابزار وبمستر

اعتماد عمومي،شاخصه مهم اقتصاد مقاومتي

اعتماد عمومي،شاخصه مهم اقتصاد مقاومتي

در علم اقتصاد بحث تعادل بين نيازهاي نامحدود با امكانات محدود مطرح است كه تخصيص بهينه منابع با توجه به نيازهاي نامحدود را شامل مي‌شود كه البته بايد با كمترين هزينه باشد.

http://img.tebyan.net/big/1391/06/182243239193421069532239662502030200167218.jpg

غايت و نهايت اقتصاد حداكثر كردن مطلوبيت و رضايت مندي انسان‌ها است. نكته اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه با استفاده از ابزارهاي علمي اقتصاد و روش‌هاي افزايش بهره‌وري و استفاده از ابزارهايي مانند شاخص‌هاي تورم، عرضه، تقاضا، نرخ سود و ساير مۆلفه‌هاي اقتصاد مي‌توان مقاومت يك اقتصاد را تغيير داد، منتها يك بحث كليدي كه نبايد مغفول بماند، اين است كه مفاهيمي مانند اسراف و تبذير در اقتصاد به حداقل برسد. دو شاخص اسراف و تبذير كه اسراف به معناي زياده‌روي و تبذير به معني بيهوده مصرف كردن منابع است بايد مورد توجه قرار بگيرد. در اين رابطه حتي مي توان به قرآن رجوع كرد چه آنكه خداوند در قرآن مي‌فرمايد كه مسرفين و مبذرين را دوست ندارد و اين مفاهيم بايد در جامعه گسترش پيدا كند و به همه جوانب اقتصاد از جمله توليد تعميم داده شود.........

 


به ادامه مطلب رجوع فرمائيد...



اعتماد عمومی،شاخصه مهم اقتصاد مقاومتی

در علم اقتصاد بحث تعادل بین نیازهای نامحدود با امکانات محدود مطرح است که تخصیص بهینه منابع با توجه به نیازهای نامحدود را شامل می‌شود که البته باید با کمترین هزینه باشد.

http://img.tebyan.net/big/1391/06/182243239193421069532239662502030200167218.jpg

غایت و نهایت اقتصاد حداکثر کردن مطلوبیت و رضایت مندی انسان‌ها است. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که با استفاده از ابزارهای علمی اقتصاد و روش‌های افزایش بهره‌وری و استفاده از ابزارهایی مانند شاخص‌های تورم، عرضه، تقاضا، نرخ سود و سایر مۆلفه‌های اقتصاد می‌توان مقاومت یک اقتصاد را تغییر داد، منتها یک بحث کلیدی که نباید مغفول بماند، این است که مفاهیمی مانند اسراف و تبذیر در اقتصاد به حداقل برسد. دو شاخص اسراف و تبذیر که اسراف به معنای زیاده‌روی و تبذیر به معنی بیهوده مصرف کردن منابع است باید مورد توجه قرار بگیرد. در این رابطه حتی می توان به قرآن رجوع کرد چه آنکه خداوند در قرآن می‌فرماید که مسرفین و مبذرین را دوست ندارد و این مفاهیم باید در جامعه گسترش پیدا کند و به همه جوانب اقتصاد از جمله تولید تعمیم داده شود.

وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود، مستلزم یک همت و تلاش همگانی در مجموعه کشور است که مهمترین آن بحث اعتماد عمومی و اطمینان عمومی مردم است و دولت و حکومت باید به این اعتماد تکیه کند. یک بخش از این اعتماد عمومی از اطلاع‌رسانی مناسب به دست می‌آید و همت همگانی و عزم ملی برای این کار لازم است.

در تاریخ اسلام از سال 7 تا 10 بعثت که محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابی‌طالب در مکه اتفاق افتاد، عملا هیچ معامله‌ای با مسلمانان انجام نمی‌شد و هر کس با آنها داد و ستد می‌کرد، مورد تحریم اقتصادی قرار می‌گرفت و روابط آنها قطع شده بود.

پس مقاومت در اقتصاد زمانی است که اعتماد عمومی و اطمینان بین مردم و دولت برقرار باشد و رابطه معنوی، روحانی و دلی بین مسئولان و مردم باشد

در سالهای سخت محاصره اقتصادی پیامبر اسلام (ص) به همراه مسلمانان به سختی زندگی می‌کردند، اما در این 3 سال شکوفایی ارتباط پیامبر با مسلمانانی بود که در کنارش حضور داشتند و حضرت خدیجه و امام علی (ع) و ابوطالب دارایی‌های خود را در این سالها خرج کردند و همچنین 2 یاور پیامبر خدیجه و ابوطالب در این زمان از دنیا رفتند.

پس مقاومت در اقتصاد زمانی است که اعتماد عمومی و اطمینان بین مردم و دولت برقرار باشد و رابطه معنوی، روحانی و دلی بین مسئولان و مردم باشد. در همین رابطه می توان به حادثه تلخ زلزله در آذربایجان شرقی اشاره کرد که مردم برای کمک‌رسانی به هموطنان آسیب دیده از زلزله در یک اقدام انسان‌دوستانه با همدلی و وحدت ملی به کمک آسیب‌دیدگان شتافتند و حرکت‌های این گونه‌ای در مقابل تحریم‌ها نیز لازم است و اگر بتوانیم این پتانسیل کشور را که همان اعتماد عمومی مردم به مجموعه حاکمیت است، افزایش داد و مقاومت اقتصاد را بالا برد.

در شرایط عادی و مناسب نیز باید از تجربه مدیران مجرب و متخصص استفاده شود، تا کارها در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد، به ویژه اینکه در حال حاضر شرایط ویژه حاکم است و باید از افراد متخصص در سازندگی کشور استفاده شود.

با توجه به موقعیت اقتصاد و بحران متصور است، باید از افراد قابل و توانمند استفاده کرد و در جهت اهداف خاص و شرایط ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود، مستلزم یک همت و تلاش همگانی در مجموعه کشور است که مهمترین آن بحث اعتماد عمومی و اطمینان عمومی مردم است

همان گونه که در عملیات نظامی از فرمانده و افراد و نیروهای ویژه استفاده می‌شود، در شرایط مدیرت بحران اقتصادی نیز باید از مدیران ویژه و متخصص استفاده کرد و در جهت تقویت سیاست‌ها کوشید.

تقویت وحدت ملی باید مورد توجه قرار گیرد، همان گونه که در بازی‌های المپیک وقتی یک ورزشکار مدال طلا می‌گرفت شادی در کل کشور ایجاد می‌شد و همه خوشحال بودند که نام ایران و پرچم کشور در میدان‌های جهانی بر افراشته شده و باعث افزایش وحدت ملی می‌شد.

حال اگر همین حس در شرایط اقتصادی به وجود آید، باعث افزایش ضرایب مقاومتی اقتصاد می‌شود و یکی از خروجی‌های آن همان مدیران باتجربه هستند که از آنها در مجموعه اقتصاد کشور باید بیشتر استفاده شود.

بخش اقنصاد تبیان

 


منبع : خبرآنلاین/پرویز کاظمی



Share

موضوعات

آمار وبلاگ و پیام صوتی

تعداد بازدید : 558672
تعداد نوشته ها : 136
تعداد نظرات : 12
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 558672
تعداد نوشته ها : 136
تعداد نظرات : 12
ADS

پیام مدیر

لوگوی ما

لوگوی دوستان

سایر امکانات

X