ابزار وبمستر

ما مي توانيم - توليد ملي از ديدگاه بزرگان

اصول توسعه از ديدگان امام خميني

قبل از ورود به اين مبحث يادآوري چند نكته علاوه بر آنچه درباره يكپارچگي نظريات امام و لزوم منظور داشتن آن به عنوان كليتي غير قابل تجزيه و انفكاك در پايان بخش قبل ذكر شد - ضروري است.

اول - امام خميني كلمه توسعه را در پيامها و بيانات خود بكار نبرده اند، اگر هم باشد بسيار نادر است. آن حضرت بيشتر از عباراتي نظير "بازسازي"، "نوسازي"، " تعمير"، "بناكردن"، "ساختن"، "آباد كردن" استفاده كرده اند.

دوم - در نظر امام بازسازي و آباد كردن كشور بدون احياء فرهنگ اصيل اسلامي، زدودن آثار طاغوت از جامعه و ترقي در ساير زمينه ها مانند عدالت اجتماعي، آموزش و پرورش، خودسازي، تقوا و. . . ميسر نيست. همانطور كه اشاره شد توسعه از نظر معظم له امري فراگير و همه جانبه است و تمامي عرصه هاي حيات آدمي را در بر مي گيرد كه اين معني خيلي وسيعتر و عميق تر از مفهوم توسعه در ادبيات كارشناسان فن است. آنان عليرغم اينكه در دهه هاي اخير توسعه را علاوه بر مفهوم اقتصادي شامل ساير عرصه ها مانند سياست، آموزش، و غيره مي دانند، لاكن هرگز هيچكدام به خودسازي و ارتباط با خداوند متعال و لحاظ كردن توسعه به عنوان يك تكليف شرعي نمي پردازند. در آراء حضرت امام تمامي اين مفاهيم منظور شده است.

بنابراين در آراء ايشان امر توسعه داراي مقدماتي لازم و منظور داشتن شرايط و اقداماتي همگام و توام با مديريت توسعه ضروري و اجتناب ناپذير است.

 


به ادامه مطلب رجوع فرمائيد...




Share

بسم الله الرحمن الرحيم

اهميت توليد اقتصادي در سيره اميرمؤمنان(عليه السلام)

http://saqeb.ir/wp-content/uploads/2011/10/ali-saqeb.jpg

حضرت علي(ع) در سيره و گفتار خود به توليد اقتصادي توجه داشته و خود به عنوان يكي از موفق ترين مديران اقتصادي توانستند با كارآفريني و بهره گيري از فرصت ها و مهارت ها، ثروت بسياري را براي اهداف مختلف از جمله وقف به نيازمندان و خدمت به جامعه مسلمانان مورد استفاده قرار دهند.اين مقاله ديدگاه هاي حضرت را درباره توليد مطرح مي كند .

مقدمه:
موضوع اقتصاد از جمله مهم ترين مباحث هر جامعه اي است كه بر پايه توليد، توزيع و مصرف بنا مي شود.البته توليد ، مهم تر از مصرف و توزيع است. چرا كه در توليد به چگونگي توليد كالا و خدمات پرداخته مي شود و البته براي توليد كالا نياز به مواد اوليه، نيروي كار، سرمايه فيزيكي، زمين و مديريت است.
بازار سرمايه، بازار كار، بازار مواد اوليه، بازار زمين و بازار كالاهاي واسطه اي هر يك به گونه اي در توليد كالا مؤثر است. تعادل در هر يك از بازارها به تعادل در بازار توليد كالا منجر شده و نوسانات هر يك ، باعث ايجاد نوسانات در توليد كالا مي شود.دولت نيز در قالب نظارت و كنترل، سياست گذاري و يا تصدي گريِ برخي فعاليت هاي اقتصادي بر رفتارهاي اقتصادي تأثيرگذار خواهد بود.هر يك از مكاتب اقتصادي نيز اثرات خود را برروي اقتصاد، توليد كالا و خدمات برجاي مي گذارند.دولت نئو كلاسيك علاوه بر توليد كالاهاي داراي انحصار طبيعي، كالاهاي داراي آثار خارجي را نيز به عهده دارد و در واقع دولت مكمل بازار است و هر جا كه بازار ناتوان باشد، دولت وارد عمل مي شود.
در مكتب كينز ، دولت، سياست گذاري مبتني بر تقاضا را انجام مي دهد ، ضمن اينكه بازار كالا ، خدمات و بازار پول را در دست دارد. گاهي فقط از سياست مالي حمايت مي شود و گاه سياست پولي نيز مورد تأكيد است.
از ديگر مكاتب اقتصادي، اقتصاد طرفدار عرضه است كه به مسائل بخش عرضه و توليد توجه دارد و براي بهبود وضعيت توليد و اشتغال درصدد كاهش هزينه توليد است.

 


به ادامه مطلب رجوع فرمائيد...




Share

كتاب امام علي (ع)، دولت و سياست هاي اقتصادي

 

نقش دولت[1]؛ نقش دولت در اقتصاد؛ ماهيّت دولت اسلامي؛ رابطه دولت و مردم؛ وظايف دولت علوي؛ تعليم و تربيت؛ حفاظت از دين و مبارزه با بدعت ها؛ ايجاد امنيّت؛ تامين اجتماعي؛ مبارزه با تبعيض ها و بي عدالتي هاي اقتصادي؛ عمران و آبادي؛ افزايش رفاه و درآمدهاي مردم؛ نظارت بر بازار و تنظيم آن؛ جمع آوري ماليات و تنظيم بيت المال؛ منابع مالي دولت علوي؛ اندازه دولت علوي؛ دولت حداقل؛ دولت حداكثر؛ دولت متوسط؛ اختيار قانونگذاري در قلمرو آزاد؛ تشخيص اولويت ها و نيازها و عناوين ثانويه؛ ولايت بر تطبيق اقتصاد اسلامي؛ سياست هاي اقتصادي دولت علوي؛ مفاهيم كلّي؛ تعريف سياست اقتصادي؛ ساختار منطقي مسائل سياست هاي اقتصادي؛ انواع سياست هاي اقتصادي، اهداف و ابزار در اقتصاد؛ وضعيّت اقتصادي به هنگام خلافت علي)ع)؛ هدف هاي سياست هاي اقتصادي دولت علوي؛ بسط عدالت اجتماعي اقتصادي؛ عمران و آباداني (توسعه و رشد اقتصادي)؛ ثبات قيمت ها؛ روابط مابين هدف ها؛ سياست هاي اقتصادي (ابزارها و تدابير) در دولت علوي؛ سياست هاي مالي؛ زكات؛ خراج

پديد آورنده: محمدتقي گيلك حكيم آبادي

 

دانلود:

نسخه جاوا حجم 386 كيلوبايت

نسخه epud  حجم 206 كيلوبايت

نسخه اندرويد  حجم 421 كيلوبايت

نسخه pdf  حجم 718 كيلوبايت

مشاهده بر روي وب

 

منبع: سايت قائميه



Share

بسم الله الرحمن الرحيم

سيره اقتصادي امام علي (ع) - قسمت چهارم (آخر)

http://www.jokfun.com//HLIC/6ab58ef78c2ef132522d4fe79efef854.jpg

با سلام به دوستان گرامي؛

پيش از اين 3 قسمت از مبحث سيره اقتصادي امام علي(عليه السلام) در كار و توليد را به حضورتان ارائه دادم كه ميتوانيد قسمت اول از اين مبحث را در اينجا و قسمت دوم آنرا در اينجا و قسمت سوم را هم در اينجا مطالعه فرمائيد.

 

اكنون به بخش چهارم (بخش پاياني) از اين نوشتار ميپردازيم:


 

2 ـ سيره امام على عليه السلام در مخارج مشاركت اجتماعى

مخارج مشاركت اجتماعى به وجوهى گفته مى‏شود كه فرد به صورت داوطلبانه در امور عام المنفعه مانند كمك به نيازمندان و ساختن مسجد و مدرسه هزينه مى‏كند . اين مخارج درالگوى تخصيص درآمدى فرد مسلمان داراى اهميت بسيار زيادى است . در قرآن كريم و بيانات معصومين عليه السلام دهها آيه و هزاران حديث در اهميت اين امر و ترغيب به آن وارد شده است . (163)

اهميت اين مخارج در اسلام ، در درجه اول ، به خاطر نقش سازنده و يگانه آن در تحقق عدالت اجتماعى ـ اقتصادى است ، به ويژه آنكه مشاركت داوطلبانه اغنياء در انتقال بخشى از درآمد خود به فقرا ، هيچگونه تأثير منفى بر انگيزه توليد نخواهد داشت . بلكه بالعكس ، پاداش معنوى بسيار بالاى اين امر ، انگيزه نيرومندى براى توليد كننده به وجود مى‏آورد . علاوه بر اين ، رشد و تكامل معنوى افراد كه از اهداف اساسى اسلام است تا حدود زيادى در گرو انجام اين گونه مشاركت هاست . (164)

امام عليه السلام در گفتار خود بهترين و كامل‏ترين انسان را فردى مى‏داند كه براى مردم سودمند بوده و بار هزينه‏هاى آنان را بر دوش كشد . (165) و در عمل نيز چنانكه در اين بحث نشان خواهيم داد . بيشترين مشاركت در تأمين هزينه‏هاى اجتماعى را داشته‏اند . در اينجا برخى از مشاركت‏هاى اجتماعى امام كه از نظر اقتصادى حائز اهميت بيشترى است ، در ضمن چند محور بررسى مى‏شود .

 


به ادامه مطلب رجوع فرمائيد...




Share

بسم الله الرحمن الرحيم

سيره اقتصادي امام علي (ع) - قسمت سوم

http://www.imamalicenter.se/sites/default/files/imam%20Ali%20a%202.jpg

با سلام به دوستان گرامي؛

تاكنون 2 قسمت از مبحث سيره اقتصادي امام علي(عليه السلام) در كار و توليد را به حضورتان ارائه داده ام كه ميتوانيد قسمت اول از اين مبحث را در اينجا و قسمت دوم آنرا در اينجا مطالعه فرمائيد.

 

اكنون به بخش سوم از اين نوشتار ميپردازيم:


 

5. كار آفريني و ايجاد فرصت هاي شغلي

كارنامه پر افتخار زندگي اميرمؤمنان(ع) نشان مي‏دهد كه آن حضرت در زندگي پر بركت خويش، با وجود تمامي مشاغل و مسئوليت‏هاي بزرگ اجتماعي كه بر عهده داشت، با دست پرتوان خود، صدها فرصت اشتغال به وجود آورد و خانواده‏هاي فراواني را از نعمت كار مناسب و زندگي آبرومندانه برخوردار كرد.
او چنانكه امام صادق(ع) مي‏فرمايند: «با دست خويش بيل مي‏زد و زمين را آباد مي‏كرد»(111) و هر زمين كه آباد مي‏نمود عده‏اي را به كار مي‏گرفت و آنگاه زمين ديگر و... و ثمره اين تلاش‏ها در اواخر عمر حضرت، چنانكه از وصيت نامه ايشان برمي‏آيد، اشتغال دهها و بلكه صدها نفر در آن مزارع و كشتزارها بود. و اين همه، تصوير يك كارآفرين بزرگ را از امام(ع) به دست مي‏دهد.

6. تنظيم اوقات كار ـ فراغت

تنظيم اوقات كار ـ فراغت عمدتا متأثر از اهداف و انگيزه‏هاي كار و توليد است. بديهي است در صورتي كه هدف، حداكثر كردن لذت و خوشي باشد، اين تقسيم به گونه‏اي انجام مي‏شود كه بيشترين لذت و خوشي براي بدن حاصل شود و لازمه اين كار، كاستن از ساعات كار به نفع ساعات فراغت و آسايش است. اما از آنجاييكه در چارچوب ارزش هاي رفتاري امام(ع)، هدف جلب خشنودي خدا است و خداوند كار را دوست و بيكاري و بطالت را مبغوض مي‏دارد، تقسيم ساعات روز به كار و فراغت به گونه‏اي است كه بيشترين ساعات ممكن به كار و كمترين ساعات ممكن به فراغت و آسايش تن اختصاص مي‏يابد به بيان ديگر، امام(ع) ساعات روز را به گونه‏اي ميان اين دو تقسيم مي‏نمايد كه بيشترين مقدار رضايت خداوند حاصل شود هر چند كه اين تقسيم همراه با تحمل مشقت جسمي بيشتري باشد.(112)

7. نظم و وجدان كاري

يكي از ويژگي ها و ارزش هاي رفتاري امام علي(ع)، برخورداري از نظم دقيق و وجدان كاري نيرومند است. جديت امام(ع) در كار به گونه‏اي است كه از لحظه لحظه اوقات خود بهره مي‏گيرد و هيچ فرصتي ـ و لو اندك ـ را براي ارائه يك كار مفيد از دست نمي‏دهد. يكي از رفتارهاي شگفت‏انگيز امام در اين زمينه، كه نهايت وجدان كاري او را نشان مي‏دهد، رفتار او در جريان جنگ خيبر است. در مقطعي از اين جنگ امام(ع) به دليل بيماري شديد چشم قادر به حضور در ميدان نبرد نبود. ولي قدرت وجدان كاري در چنين حالتي هم اجازه بيكاري و آسايش به او نداد. وقتي كه اصحاب در جستجوي وي بر آمدند او را مشاهده نمودند كه در همان حالت چشم درد به آسياب رفته و مشغول آسياب كردن شده است.(113)

http://noorportal.net/Page-Data/StaticImages/maaref/1340/1341/mig22.jpg


امام(ع) براي اينكه از وقت موجود بيشترين استفاده را برده و لحظه‏اي از آن را هدر ندهد، كارهاي خود را بر اساس يك برنامه دقيق تنظيم كرده و براي هر كدام از آنها وقت مشخصي قرار داده بود. امام باقر(ع) در بيان برنامه كاري حضرت مي‏فرمايند: «(برنامه كار) علي(ع) چنين بود كه؛ هنگامي كه نماز صبح را به جا مي‏آورد، پيوسته مشغول تعقيبات نماز بود تا اينكه خورشيد طلوع كند، زماني كه خورشيد طلوع مي‏كرد، فقيران و بينوايان و ساير مردم نزد او جمع مي‏شدند و به آنها فقه و قرآن مي‏آموخت و براي او وقت مشخصي بود كه از اين جلسه بر مي‏خاست ».(114)


به ادامه مطلب رجوع فرمائيد...




Share

موضوعات

آمار وبلاگ و پیام صوتی

تعداد بازدید : 500015
تعداد نوشته ها : 720
تعداد نظرات : 37
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 500015
تعداد نوشته ها : 720
تعداد نظرات : 37
ADS

پیام مدیر

لوگوی ما

لوگوی دوستان

سایر امکانات

X