ابزار وبمستر

بزرگان ديني ما از كارآمدترين افراد در زمينه توليد ملي بوده‌اند

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز اظهار كرد: بزرگان ديني ما علي‌الخصوص امام علي(ع) اگر از منظر الگوي ناظر به توليد ديده شوند، از كارآمدترين افراد در زمينه توليد ملي بوده‌اند؛ چنان كه حضرت علي(ع) با كندن چاه و كاشتن نخل در واقع به رونق اقتصادي منطقه خود پرداخته بوده است.
نشست بخش دانشگاهي بيستمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با عنوان «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني در نگاه امام(ره) و رهبري» با سخنراني اميرحسين مظاهري، عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز برگزار شد.

بر اساس اين گزارش، مظاهري ضمن اشاره به سوابق و فعاليت‌هاي خود در زمينه كارآفريني، اظهار كرد: اولين بار در سال 1376 احمد پور دارياني، عضو هيئت علمي دانشگاه پلي تكنيك و پدر كارآفريني ايران، از اصول و ضرورت توجه به كارآفريني سخن گفت، اما نكته جالب‌ اين است كه حضرت امام خميني(ره) پيش از او به طرح مباحثي در اين خصوص پرداخته بود.

وي با اشاره به ديدگاه امام خميني(ره) به مسئله كارآفريني، خاطرنشان كرد: حضرت امام(ره) بيشتر بر اقتدار ملي و اثر توليد ملي براي ايستادگي در مقابل استكبار تأكيد كرده‌اند و نگاه ايشان، بيشتر ناظر به كشاورزي و توسعه فعاليت‌هاي كشاورزي است و در عين حال به بخش صنعت نيز توجه ويژه‌اي داشته‌اند.

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز در خصوص ضرورت نوآوري و صنعت در نگاه امام(ره) اظهار كرد: توجه به صنعت باعث ايجاد و تداوم عزت و اقتدار در برابر استكبار خواهد بود و دشمنان ما با ايجاد حس ناتواني به دنبال تبديل انسان‌ها به ارض و زمينه‌اي است كه نوعي بازار براي عرضه كالاهاي توليد خود هستند.

ديدگاه مقام معظم رهبري در خصوص توليد ملي

وي با تأكيد بر اين‌كه توجه به توليد ملي در نگاه مقام معظم رهبري موضوعي بارزتر و صريح‌تر است، افزود: ايشان توليد ملي را صرفا توليد كالا نمي‌دانند، بلكه آن را صرفاً بخشي از توليد ملي مي‌دانند و توليد دانش و نيروي انساني را نيز بخش ديگري از توليد ملي مي‌دانند كه نيازمند توجه جدي است.

وي همچنين اظهار كرد: مقام معظم رهبري توليد ملي را از جنبه‌هاي متعدد مورد توجه قرار مي‌دهند كه بخش نخست آن جامعه است. در اين بخش، فرهنگ عمومي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه نيازمند عطف توجه به كالاي توليد داخلي است و ايشان در اوايل دهه 70 به صدا و سيما توصيه مي‌كنند كه فرهنگ استفاده از توليد داخلي را ترويج كند و از مصرف‌زدگي جلوگيري كند.

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز با اشاره به جنبه دوم توجه به توليد ملي در نگاه رهبر معظم انقلاب تحت عنوان حمايت‌هاي دوليت از عرصه كارآفريني، افزود: ايشان از دو اتفاق اظهار نارضايتي مي‌كنند كه يكي از آنها عدم پشتيباني به موقع از كارآفريني است كه غالباً با غفلت از آن، كارآفرينان دچار ورشكستگي شده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه سومين جنبه توجه به كارآفريني در كلام مقام معظم رهبري مشترك با ديدگاه حضرت امام خميني(ره) است، افزود: از اين منظر، باور توانايي از اركان توسعه ملي است كه ايجاد و ارتقاي باور نسبت به توانايي خود، از بركات آن است و اين امر را مي‌توان در پيروزي انقلاب اسلامي ايران و پس از آن در جبهه‌ها حق عليه باطل مشاهده كرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز خاطرنشان كرد: در اصول توسعه كارآفريني بر ايجاد ظرفيت و استعداد تأكيد مي‌شود و در هر بخشي از جامعه، وقتي استعدادي در يك بخش ايجاد مي‌شود، باعث توسعه ظرفيت در بخش‌هاي ديگر نيز مي‌شود. همچنين مي‌توان به بحث امنيت شغلي كارگر و كارمند اشاره كرد كه از اركان اصلي توسعه توليد ملي و افزايش ظرفيت‌هاي اقتصادي جامعه است.

وي همچنين فقدان ثبات در قوانين كشور را بخشي از عوامل عدم وجود امنيت شغلي در كشور دانست و افزود: با توجه به اين مسئله، نمي‌توانيم برنامه‌ريزي بلندمدتي براي توسعه كسب و كار داشته باشيم. همچنين بي‌توجهي به اصول توسعه كسب و كار و بهره‌وري عاملي است كه نتيجه آن استفاده از بيشترين امكانات و منابع و ايجاد كمترين بازدهي است و موجب اشتغال واسطه‌اي مي‌شود.

اشتغال مولد، از مهم‌ترين اركان كارآفريني

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز با تأكيد بر اشتغال مولد به عنوان يكي از ديگر موارد كارآفريني، اظهار كرد: ايجاد ارزش در جامعه از ثمرات اين مهم است و كارآفريني علاوه بر ايجاد كار و سرمايه ارزشي را ايجاد مي‌كند و جامعه براي رفع نياز و به دست آوردن ارزش هزينه مي‌كند. افزايش بهره‌وري يكي از اصول كارآفريني است و بايد كوشيد كه با كمترين هزينه انرژي و نيروي انساني بالاترين كارآيي فراهم شود.

وي با اشاره به اين‌كه مقام معظم رهبري در رمضان سال گذشته ديدار بي‌نظيري با مسئولان اتاق بازرگاني داشتند، اظهار كرد: در اين ديدار مسئولان اتاق بازرگاني از دو ساعت و نيم پيش از افطار به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند و در پايان مقام معظم رهبري سخنان كوتاهي ايراد كردند كه نشان از توجه ايشان به توجه به درد دل كارآفرينان داشت.

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز با تأكيد بر اين‌كه كارآفرينان حلقه واسط توليد و نياز جامعه هستند، افزود: بزرگان ديني ما علي‌الخصوص اميرالمؤمنين علي(ع) اگر از منظر الگوي ناظر به توليد ديده شوند، از كارآمدترين افراد در زمينه توليد ملي بوده‌اند؛ چنان كه حضرت علي(ع) با كندن چاه و كاشتن نخل در واقع به رونق اقتصادي منطقه خود پرداختند.

وي خاطرنشان كرد: اكنون در عصري زندگي مي‌كنيم كه تعارضي عميق ميان فرهنگ عامه و فرهنگي كه بزرگان ترويج مي‌كنند، وجود دارد و نظام تربيتي ما افرادي را تربيت مي‌كند كه با انديشيدن به امنيت شغلي كارمندي به پشت ميز نشيني راضي شده‌اند.

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز افزود: در قرن 19 و 20، هفت كشور صنعتي بر محور كارآفريني شكل گرفت كه كسب و كار خود را رونق داده‌اند و به پيشرفت كشور خود ياري رسانده‌اند؛ چنان كه يك شركت با عضويت 250 كارمند، سرمايه‌اي در حدود چهار برابر ثروت سالانه دولت جمهوري اسلامي توليد مي‌كند.

وي همچنين اظهار كرد: ما افرادي را بدون زمينه‌سازي براي اشتغال‌زايي و كارآفريني تربيت كرده‌ايم كه به خارج رفته‌اند و دستاوردهايي را كسب كرده‌اند كه صرفاً در بخش دارويي، از شركت‌هاي خارجي با مديريت ايرانيان، بيش از يك و نيم برابر ميزان توليد ناخالص ملي، واردات صورت مي‌دهيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز با اشاره به نقايص بخش آموزش، خاطرنشان كرد: به جز يك درس سه واحدي اجباري در زمينه كارآفريني كه توسط اساتيد فاقد تجربه كارآفريني تدريس مي‌شود، كار ديگري صورت نگرفته است و توليد ملي با برگزاري نشست و كنفرانس و شعار محقق نمي‌شود.

وي با اشاره به رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص توليد ملي افزود: موفقيت ما در ايجاد ارزش‌هاي اقتصادي و اتكاي به موجودي داخلي است و در كارآفريني بيش از آن‌كه به ايجاد ثروت نياز داشته باشيم، بايد بتوانيم از داشته‌هاي خود كمك بگيريم و از اين وضعيت دردناك فاصله بگيريم كه سخنان بزرگان را تنها در قالب شعار مورد توجه قرار مي‌دهيم و استفاده اساسي از آنها نمي‌كنيم، در صورتي كه اگر تنها به بيست درصد از توصيه‌هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري جامه عمل بپوشانيم، وضعيتي كاملاً متمايز از شرايط فعلي ايجاد خواهد شد.


منبع : خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)




Share

موضوعات

آمار وبلاگ و پیام صوتی

تعداد بازدید : 562547
تعداد نوشته ها : 136
تعداد نظرات : 12
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 562547
تعداد نوشته ها : 136
تعداد نظرات : 12
ADS

پیام مدیر

لوگوی ما

لوگوی دوستان

سایر امکانات

X