ابزار وبمستر

اجراي استراتژي كارگر ايراني، توليد ايراني

اجراي استراتژي كارگر ايراني، توليد ايراني

اهميت نقش كارگر در روند توسعه‌ي كشورها به گونه‏اي است كه يك روز را در تقويم جهاني به خود اختصاص داده است. كارگر ايراني اما در جبهه‌ي جهاد اقتصادي، همواره به عنوان پيش گام ايفاي نقش نموده تا چرخ توسعه‌ي ايران از حركت باز نماند.

 1- كارگر ايراني به عنوان سرمايه‌ي انساني در فرآيند توليد كالا و خدمات، علاوه بر ايجاد ارزش افزوده‌ي اقتصادي، تلاش مي‏كند تا فرهنگ غني ايراني- اسلامي كار شايسته را در فرآيند توليد نهادينه كرده و از اين راه با استفاده‌ي بهينه از ساير عوامل توليد، بهره‏وري اقتصادي و در نهايت توليد كالاي يك جامعه را ارتقا بخشد. در حوزه‌ي جهاد اقتصادي، كه استيلاي اجانب از راه اعمال انواع تحريم‏ها، محدوديت‏ها و موانع موضوعيت يافته و به طور دايم بيش‌تر مي‏شود، اين كارگر ايراني است كه با همكاري نهادهاي تحقيق و توسعه، تلاش خواهد نمود تا كشور را از وابستگي به محصولات بيگانگان بي‏نياز سازد. حجم عظيمي از نوآوري‏هاي تكنولوژيك كه در سال‏هاي اخير به وقوع پيوسته شاهد اين مدعا است.

 2- ارتباط ارگانيك و سه جانبه‌ي كارگر- كارفرما- دولت در حوزه‌ي روابط كار بايد به گونه‏اي باشد كه همواره بين سه رأس اين مثلث يك هم افزايي سيستمي وجود داشته باشد به نحوي كه اين سه جز يك‌ديگر را تقويت نموده تا از حاصل آن بتوان توليد و خدمت كيفي‏تري را انتظار داشت. در اين ميان اما، اصلاح و بهبود فضاي كسب و كار در كنار اصلاح و بهبود قانون كار از جمله ضرورت‏هايي است كه بيش‌تر از گذشته و به ويژه در فضاي جهاد اقتصادي توجه به آن احساس مي‏شود. بدون ترديد نهاد كارفرمايي بدون داشتن يك نهاد كارگري توسعه يافته، نخواهد توانست توليد و خدمت رقابتي را در مواجهه با دنياي داخل و خارج عرضه نمايد. عكس اين مسأله نيز صادق بوده لذا داشتن نهادهاي كارفرمايي و كارگري توانمند لازم و ملزوم يك‌ديگر بوده و در كنار اين دو مؤلفه، اين دولت توسعه‏گرا خواهد بود كه با تنظيم و برقراري روابط دو جانبه، تسهيل در فرآيند توليد را موجب خواهد شد.

 3- طبق احكام و مواد قانون برنامه‌ي توسعه، مقرر شده كه ايران رشد 8 درصدي اقتصادي را تجربه كرده تا از رسيدن به آرمان‏هاي سند چشم‏انداز عقب نماند. در اين ميان بخش قابل توجهي از اين رشد 8 درصدي، به رشد حاصل از بهره‏وري عوامل توليد اختصاص يافته است. يك قسمت از بهره‏وري عوامل توليد، بهره‏وري نيروي كار مي‏باشد كه كارگر ايراني در پيشاهنگ آن قرار دارد. آموزش‏هاي قبل از انجام كار از يك‌سو و آموزش‏هاي حين انجام كار، مي‏تواند اين مهم را امكان‏پذير نموده و مهارت و تخصص كارگران را افزايش دهد. تجربه‌ي كشورهاي با رشد اقتصادي بالا هم‌چون چين، مؤيد اين نكته است كه در كنار استفاده از فن‏آوري‏هاي بالا، بهره‏وري كارگران چيني بسيار بالا بوده به نحوي كه توانسته‏اند با توليد محصولات متنوع، اقتصاد جهاني را به چالش دعوت كن

 4- استراتژي كارگر ايراني- توليد ايراني از منظر تئوري بازي‏ها يك استراتژي برد- برد مي‏باشد، به نحوي كه با عملياتي نمودن اين راهبرد، هم كارگر و هم توليد ايراني در جايگاه بهتر و والاتري قرار خواهند گرفت. در فضاي جهادي جهت حفظ و صيانت از توليد داخلي، اين كارگر ايراني است كه با تمام كمبودهاي تكنولوژيك توانسته است توليد داخلي را حفظ و سپس ارتقا بخشد. استفاده‌ي منطقي از استراتژي جايگزيني واردات يعني جايگزين كردن توليد داخلي به جاي محصولات وارداتي، ضمن آن‌كه منجر به جلوگيري از خروج ارز از كشور شده، مي‏تواند به بهبود فضاي اشتغال و كاهش بي‌كاري بيانجامد. با اتخاذ تدابير صحيح رقابتي مي‏توان، به تدريج محصولات داخلي را با تلاش كارگر ايراني در فضاي جهاني معرفي نمود كه در اين صورت نام كارگر ايراني به عنوان يك برند و نشانه‌ي معتبر از جايگاه ويژه‏اي در دنيا برخوردار خواهد شد. در آن صورت مي‏توان از انتقال و صدور فرهنگ ايراني – اسلامي نيز صحبت به ميان آورد.

به نقل از: tabaar.com




Share

موضوعات

آمار وبلاگ و پیام صوتی

تعداد بازدید : 562415
تعداد نوشته ها : 136
تعداد نظرات : 12
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 562415
تعداد نوشته ها : 136
تعداد نظرات : 12
ADS

پیام مدیر

لوگوی ما

لوگوی دوستان

سایر امکانات

X